۱۳ اسفند ۱۳۸۴، ۱۹:۱۸

سيد محمد خاتمي:

پيامبران الهي واسطه امر قدسي هستند / توجيه كردن اهانت با آزادي بيان فاجعه بار است

پيامبران الهي واسطه امر قدسي هستند / توجيه كردن اهانت با آزادي بيان فاجعه بار است

رئيس مؤسسه گفتگوي اديان و تمدنها در همايش "احترام به مقدسات و انبياء الهي" پيامبران الهي را واسطه امر قدسي دانست. او همچنين توجيه اهانت را با آزادي بيان مشي و روشي فاجعه بار قلمداد كرد.

به گزارش خبرنگار "مهر"، حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي در همايش "احترام به مقدسات اديان و انبياء الهي" با اشاره به قدسي بودن جهان گفت: جهان بي  امر قدسي، جهاني تنگ و تاريك و درد آور است. در جهاني كه در آن امر قدسي نيست سراسر زندگي وي انسان با دلهره و اضطراب همراه ست. جهان با امر قدسي روشن مي شود وامر قدسي جهان را از زيبايي، امنيت پرمي كند. انساني كه مبداء جهان را امر قدسي مي داند احساس اندوه و ترس ندارد و همه چيز را زيبا و دلنشين مي داند. اين دل انگيزي هنگامي افزود مي شود كه منشاء و مبداء جهان امر قدسي باشد و هرچه هست از امر قدسي بهره گيرد. انسان نيز در اين منظومه درمي يابد كه نسبت به امر قدسي از جايگاه خاصي برخوردار است، چرا كه او گل سرسبد امر قدسي است. خدا از خلقت انسان به خود آفرين گفته است. انسان موجودي از همين طبيعت است اما مجموعه طبيعت انسان نيست، آنچه انسان مي شود كه خداوند روح خود را در آن دميده باشد. انسان وقتي مبناي جهان را امر قدسي مي داند و خود را با آن در ارتباط، در آن هنگام احساس لذت و آرامش مي كند.

وي افزود: در جهاني كه از امر قدسي خبري نيست انسان تنها و پرتاب شده در برهوت هستي است. انسان احساس مي كند كه آزاد است و بايد اختيار كند و چون جهان او خالي از امر قدسي است حقيقت وجود وي دلهره و اضطراب مي شود. فيلسوفان غيرمعتقد به امر قدسي نيز به اين باور رسيده اند. انسان داراي روح خدا است و بالاتراز آن انسان به شأني رسيده كه مخاطب كلام خدا است. براي انسان تعريفهاي بسياري شده و بهترين تعبير مخاطب خداوند بودن محسوب مي شود.

رئيس مؤسسه گفتگوي اديان و تمدنهاي ايران با اظهار اينكه پيامبران واسطه امر قدسي مطلق هستند و مقدسترين موجودات همه تاريخ و هستي هستند گفت: فاجعه اي كه امروز بشر با آن روبه رو است منشأ مشكلات جهان است و اين مشكل قدسي زدايي از جهان است. اگر ريشه جنگها و خشونتها را درنظر بگيريد متوجه خواهيد شد كه اين امور از انكار و غفلت از امر قدسي ناشي شده اند. انسان مدرن به قدسي زدايي دست زده است. بشريت دچار تضاد ويرانگري مي شود. در جهان سكولار كه روح آن را قدسي زدايي تشكيل داده انسان مدرن احساس تضاد كرده و به نابودي كشيده مي شود.

خاتمي يادآور شد: قدسي كردن امور غير قدسي نيز فاجعه بار است. برداشتهاي بشري كه همواره با محدوديت همراه است به جاي واقعيت و حقيقت، پندارهاي خود را دين دانسته و باعث دين زده شدن بشر مي شوند.

وي آزادي را مقدس توصيف كرد و گفت: آزادي در ذيل وجود انسان مقدس مي شود. اگر آزادي در جهاني كه قداست از آن خبري نيست ايجاد شود به كسب سود و فايده انگاري تبديل مي شود كه بزرگترين محرك انسان است و براي رسيدن به اين سود آزادي،  جنگ و آشوب و ترور مجاز شمرده مي شود.

خاتمي تصريح كرد: اهانت به پيامبران امر تازه اي نيست و بارها در تاريخ ذكر شده است؛ اما گستره اين اهانت و معناي آن در جوامع كنوني متفاوت است. اين اهانت در عصر ارتباطات معناي تازه اي پيدا كرده است. اهانت،عمل است نه انديشه و بيان انديشه. اهانت به جز دامن زدن به احساسات آدمي نيست و نوعي شكنجه محسوب مي شود و شكنجه روحي از جسمي دردناكتر است. اهانت عملي غير انساني است و اين عمل ضد اخلاقي را به نام آزادي توجيه كردن فاجعه بار است. آنچه در اين ميان مقدس است آزادي است كه در ذيل انسان مقدس شمرده مي شود. نه تنها پيروان اديان بلكه همه خيرخواهاني كه به آزادي احترام مي گذارند به خاطر خيانت به آزادي برآشفته اند.

وي همچنين با اشاره به سياست تازه دشمن ستيزي و  اسلام هراسيهاي گسترده در سراسر جهان گفت: توسعه طلبان غربي در وراي اين اقدامات در جستجوي اهافت و منافع خود هستند.

خاتمي در پايان گفت: امروز شاهد اعتراض بيدارگرايانه همه پيروان اديان، رهبران ديني و سياستمداران و انديشمندان خير خواه هستيم. وجدان بشر هنوز بيدار است و اين اعمال دفع مي شوند.

کد خبر 298701

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha